Menu Sluiten

Artikelen

Special over stress

Wat is stress? Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress in niet persé ongezond. Je hebt stress nodig om goed te kunnen functioneren. Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een examen, optreden of sollicitatiegesprek. Als stress lang duurt, heb je meer tijd nodig om te herstellen. Als er veel momenten van stress zijn, is er vaak te weinig tijd om tussendoor te herstellen. Kortom, als stress te lang aanhoudt, te vaak voorkomt en/of te groot is, is er onvoldoende tijd om te herstellen. Dan is er sprake van ongezonde stress. Ben je vaak moe, ben je snel geïrriteerd, heb je veel last van piekeren en slaapproblemen? Dan is de kans vrij groot dat je last hebt van langdurige stress en overbelasting ligt dan op de loer!

Deelname autisme week april 2018

Georganiseerd door Stienke de Jager Buitencoaching
Wil je weten hoe wandelcoaching jou kan helpen om meer rust en minder stress te ervaren bij autisme? Meld je dan aan voor een kennismaking met Rust bij Autisme wandelcoaching. Tijdens deze wandeling langs de Dommel bij Riethoven ervaar je wat wandelcoaching is. Ook ondervind je hoe het jou kan helpen om meer rust en minder stress in je leven en op je werk te ervaren. Deze individuele activiteit duurt ca 45 minuten en is geschikt voor volwassenen, die zich herkennen in autisme of een diagnose ASS hebben. 

Effectiviteit van wandelcoaching bij stress en overbelasting

Stress en overbelasting
Vrijwel iedereen heeft wel eens last van stress. Een drukke baan in combinatie met opgroeiende kinderen, conflicten op het werk, een hoge werkdruk, extra zorgtaken omdat je mantelzorger bent of kinderen hebt, die extra aandacht nodig hebben omdat ze een vorm van autisme of ADHD hebben. Al deze (en andere) factoren zorgen voor stress in je leven. Soms is die stress tijdelijk en laad je weer op in het weekend of in een korte vakantie. In sommige gevallen houdt de stress langere tijd aan en raak je overbelast. Dit gebeurt vooral bij mensen, die erg betrokken zijn bij hun werk of hun zorgtaken en veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Deze groep betrokken mensen gaat te lang door en raakt daardoor overbelast en uitgeput. 

Groen is gezond!

Overbelasting los je niet op met een extra dagje vrij of een vakantie. Overbelasting kan je voorkomen door goed naar je lichaam te luisteren en elke dag voldoende rust te nemen. Daarnaast is wandelen in de natuur ook een hele effectieve manier om overbelasting te voorkomen. Diverse wetenschappelijke onderzoeken, waaronder die van Agnes van den Berg (hoogleraar Natuurbeleving) hebben aangetoond dat groen goed is voor je gezondheid. Lees hierover verder op de website van de Universiteit-Wageningen.

Wandelcoaching bewezen effectief

Recent onderzoek van Agnes van den Berg bewees dat wandelcoaching zeer effectief is bij langdurige stress en overbelasting. Na een wandelcoachtraject ervaren deelnemers aan haar onderzoek minder symptomen van burn-out en minder psychische en lichamelijke stressklachten.

Deelname nationale wandelcoachdag 2017

Nationale Wandelcoachdag 2017
Op zaterdag 20 mei 2017 is het Nationale WandelCoachDag. Op deze dag kun je in het hele land vrijblijvend kennismaken met wandelcoaching. Ook Stienke de Jager Buitencoaching doet mee aan deze dag. In het Philips de Jonghpark in Eindhoven organiseert zij twee gratis workshops voor mensen, die te maken hebben met autisme in hun leven.

Autisme: als je partner “anders” is

Heb jij een relatie, maar merk je dat je partner “anders” is? Is je partner bijvoorbeeld erg gevoelig voor prikkels, zoals (harde) geluiden of (fel) licht? Neemt je partner je boodschap heel erg letterlijk en herkent hij non-verbale signalen niet altijd? Houdt hij/zij niet van kletsen over koetjes en kalfjes, maar moet het echt ergens over gaan? Heeft hij/zij een sterke behoefte aan regelmaat en duidelijkheid? Kan je partner slecht tegen veranderingen in zijn/haar leefomgeving? En gaat je partner soms helemaal op in eigen interesses en hobby’s? Maakt je partner regelmatig een afwezige indruk? Heeft je partner moeite met het onderhouden van vriendschappen en relaties? Dan is de kans groot dat je partner autisme heeft! Lees verder over autisme en de misverstanden, die hierover bestaan op www.stienkedejager.nl

Het gevoel dat je er alleen voor staat...

Als partner van iemand met autisme heb je vaak het gevoel dat je er helemaal alleen voor staat. Je partner geeft vaak niet thuis als het gaat om huishoudelijk werk, de opvoeding van de kinderen en het regelen van sociale contacten en uitjes. Je partner voelt je niet goed aan en er kunnen spanningen ontstaan. Spontane acties van je partners kant zitten er niet in. Al met al kan je relatie je veel energie gaan kosten. De kans is groot dat je hierdoor overbelast raakt. Immers: jij moet wel heel veel ballen in de lucht houden!

Wil je graag een aantal bruikbare tips ontvangen om te voorkomen dat je overbelast raakt als je partner autisme heeft? Klik op de button en ontvang gratis vijf zeer bruikbare tips!